Toscaanse maaltijdsalade

Ik schreef precies een week geleden al over het feit dat ik vroeger nooit zo’n fan was van vegetarische gerechten. Wat dat betreft is 24kitchen en dan met name de vegetarische gerechten in De Gemakkelijke Maaltijd voor mij een eye-opener. Ik probeer iedere week toch één vegetarische maaltijd te plannen. Vandaag zet ik dit door met een lekkere vegetarische maaltijdsalade.

In deze maaltijdsalade worden peer, gorgonzola en walnoten gebruikt. Peer en blauwe schimmelkaas is een geweldige combinatie die je in alle gangen van een maaltijd kunt tegenkomen. Zo kan ik mij ook nog een heel lekker recept voor een dessert van Cas Spijkers herinneren waarin zoete peren worden gevuld met een gorgonzola crème. Hier wordt de combinatie van peer met blauwe schimmelkaas dus in een maaltijdsalade gebruikt. Gerechten als deze zijn helemaal in balans, alle ingrediënten zijn in harmonie met elkaar. Je hebt die geweldige combinatie van peer met gorgonzola. Het nootachtige van de rucola met de walnoten. De tomaat met de penne en uiteindelijke is daar die volle romige honing-mosterd dressing die alles bindt en een brug slaat tussen de verschillende smaken.

Ingrediënten

Dressing

  • 2 el honing
  • 1 el grove mosterd
  • 50 ml olijfolie vergine
  • 0.5 citroen
  • zout
  • versgemalen peper

Toscaanse maaltijdsalade

  • 50 g volkoren penne pasta
  • 1 teentje knoflook
  • olijfolie
  • 0.5 focaccia
  • 1 handpeer
  • 125 g cherrytomaten
  • 0.5 kropsla
  • 62.5 g walnoten
  • 75 g gorgonzola

Bereiden

  • Kook de pasta gaar volgens de gebruiksaanwijzing.
  • Giet de pasta door een zeef en spoel koud.

Dressing

  1. Meng in een kom de honing, mosterd, olijfolie en sap van de citroen en breng op smaak met zout en peper.

Focaccia

  1. Verwarm de oven voor op 180 °C.
  2. Pel en snijd de knoflook fijn en strooi over de focaccia..
  3. Besmeer de focaccia met olijfolie en bak het brood circa 8 minuten in de oven.

Salade

  1. Verwijder de buitenste bladeren van de kropsla en pluk de sla.
  2. Halveer de cherrytomaten.
  3. Schil en snijd de peer in vieren. Verwijder het klokhuis en snijd de peer in blokjes.
  4. Meng de kropsla met de rucola, cherrytomaten en de peer.
  5. Brokkel de gorgonzola eroverheen en voeg de pasta, de dressing en de walnoten toe.
  6. Meng de salade goed door.
  7. Serveer de salade met de focaccia en de resterende dressing.

Opmerkingen
Ik heb vandaag in plaats van kropsla en rucola een zakje rucola melange gebruikt. Niet omdat dat beter is, maar puur omdat ik de komende dagen geen toepassing heb voor de kropsla en de rucola die anders zou overblijven.

Het originele recept met de bijbehorende video vind je hier op de 24kitchen website.

Dit bericht werd geplaatst in Hoofdgerechten, Recepten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Toscaanse maaltijdsalade

  1. Bettina zegt:

    Dat wordt m hoor van het weekend….;-))

Plaats een reactie