Kaasburgers met wortelsalade

Normaliter maak ik op zaterdag altijd een burger. Omdat we vandaag een lange fietstocht gepland hadden staan heb ik de recepten van zondag en zaterdag omgedraaid. Daarnaast vond ik het wel fijn om zo iets makkelijks als deze kaasburgers na de fietstocht te kunnen bereiden.

Toen ik het recept las moest ik ook meteen aan vroeger denken. Als je, net als ik, verzot bent op krentenbrood met kaas, dan zul je dit recept heerlijk vinden. Mocht je niet van komijnekaas houden dan kun je natuurlijk ook gewone kaas gebruiken.

Ingrediënten (2 personen)

  • 100 g komijnekaas
  • 0.5 ei
  • 0.5 ui
  • 37.5 g amandelschaafsel
  • zout
  • versgemalen peper
  • 12.5 g bloem
  • zonnebloemolie
  • 0.5 bosje bospeen
  • 0.5 bosje radijs
  • 25 g walnoten
  • 2 el halvanaise
  • 1 el water
  • 0.5 krop ijsbergsla
  • 25 g rozijnen
  • 2 krentenbollen

Extra nodig:

  • bloem om te paneren

Bereiden

Kaasburgers maken

  1. Rasp de kaas grof en meng het ei erdoor.
  2. Hak het amandelschaafsel fijn.
  3. Pel en snipper de ui ragfijn.
  4. Voeg de ui, amandelschaafsel, kaas en bloem toe en breng op smaak met zout en peper. Meng goed door en vorm er kaasburgers van.
  5. Wentel de burgers door de bloem.
  6. Verhit een scheut olie in een ruime koekenpan. Draai het vuur laag en bak de kaasburgers in circa 4 minuten om en om goudbruin.

Wortelsalade

  1. Schil en snijd de bospenen in dunne plakjes.
  2. Maak de radijsjes schoon en snijd ze in vieren.
  3. Breek de walnoten doormidden.
  4. Roer de halvanaise aan met het water.
  5. Snijd de ijsbergsla in reepjes.
  6. Meng in een kom de sla, wortel, radijs, walnoten, rozijnen en halvanaise met elkaar.

Kaasburgers

  1. Verwarm een pan. Snijd de krentenbollen doormidden en bak de krentenbollen op de snijkant in circa 2 minuten bruin.
  2. Verdeel wortelsalade over de onderkant van de krentenbollen en leg de kaasburgers erop. Leg het kapje erop en serveer met de wortelsalade.

Opmerkingen
Ik kan je aanraden om, voordat je de kaasburgers maakt, eerst de bospenen schoon te maken en in plakjes te snijden. Als je de bospeen nog moet snijden terwijl je de kaasburgers al aan het bakken bent, kom je mogelijk in tijdnood.

Als je dit recept voor twee personen maakt zul je aardig wat bospeen en ijsbergsla overhouden. In de recepten van de komende dagen zal ik je laten zien hoe je deze “restanten” kunt gebruiken.

Het originele recept met de bijbehorende video vind je hier op de 24kitchen website.

Dit bericht werd geplaatst in Hoofdgerechten, Recepten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie