Krieltjes Bonne Femme

Normaliter plan ik op zondag de gerechten voor de komende 7 dagen. Het feit wil dat we ook aan het trainen zijn voor onze fietsvakantie en mij soms de energie ontbreekt om ’s avonds nog iets te doen. Je merkt dat aan de weekplanning die er bij inschiet, de recepten die niet of later geplaatst worden, etc.

Toch wil ik nog steeds de recepten van de afgelopen week plaatsen. Mijn doel is immers te laten zien dat je het jaar rond recepten van 24kitchen kunt koken.

Ik had van de afgelopen dagen nog behoorlijk wat groenten in mijn koelkast liggen. Dit is, zoals ik al vaker heb opgemerkt, het nadeel van het koken voor twee personen. Soms is het dus een beetje schipperen en ben je een aantal dagen bezig om alle restjes op te maken. Maar ook daarin kan de website van 24kitchen je uitstekend helpen. Je kunt daar recepten zoeken waarin het ingrediënt wordt gebruikt wat je nog hebt liggen. En zo kom je op nieuwe ideeën, kun je je groentela leeg maken en toch lekker en gezond blijven eten.

Voor het gerecht van vanavond heb ik op bospeen gezocht. Ik had die immers nog over van het gerecht van gisteren. Ik heb voor een recept uit De Makkelijke Maaltijd gekozen dat Krieltjes Bonne Femme heet. Bonne Femme is een Franse aanduiding voor een gerecht waarin veel groentes verwerkt zitten. Het wordt zowel gebruikt om een omelet met veel groente en spek aan te duiden als een gevarieerde groenteschotel bij gebraden vlees.

Het voordeel van een Bonne Femme is dat je er restjes in kunt verwerken. Zo heb ik naast de ingrediënten die in het recept staan ook de restjes paprika gebruikt die ik nog had liggen.

Ingrediënten (2 personen)

  • 250 g kipkluifjes
  • zonnebloemolie
  • 0.5 el honing
  • 0.5 el mosterd
  • 0.5 citroen
  • 50 g gerookte spekreepjes
  • 225 g krieltjes
  • 0.5 ui
  • 0.5 teentje knoflook
  • 125 g champignons
  • 0.25 bosje bospeen
  • 50 g doperwten (diepvries)
  • zout
  • versgemalen peper

Bereiden

  • Verwarm de oven voor op 180°C.

De kipkluifjes:

  1. Meng de kipkluifjes met een scheutje olie, honing, mosterd, sap van 1 citroen, zout, peper in een kom.
  2. Verdeel de kipkluifjes op een bakplaat met aluminiumfolie en schuif ze in de hete oven.
  3. Bak de kipkluifjes in circa 25 gaar minuten.

De krieltjes Bonne Femme:

  1. Schil de bospeen en snijd schuin weg in schuine plakken.
  2. Verwarm een koekenpan.
  3. Snijd de spekreepjes in blokjes en bak circa 3 minuten.
  4. Voeg de krieltjes toe en bak ze op hoog vuur, onder voortdurend roeren bruin.
  5. Pel en snijd de ui in grove stukken. Pel en hak de knoflook. Voeg toe aan de krieltjes
  6. Maak de champignons schoon en halveer ze. Voeg toe, bak nog 2 minuten mee en voeg de worteltjes toe.
  7. Voeg de doperwten toe. Bak het geheel nog circa 3 minuten.
  8. Breng op smaak met peper en zout.

Opmerkingen
Ik weet niet hoe Rudolph zijn ovenschaal zo mooi schoon houdt tijdens het bakken. Immers  de kip wordt in de ovenschaal gemengd met de mosterd, honing en citroensap waardoor er ook een deel van dit mengsel aan de zijkant van de schaal komt te zitten. Dit verbrand in de oven als eerste en naast het feit dat het er niet uitziet, is je ovenschaal nadien ook moeilijk schoon te maken. Ik zou daarom voor wat betreft de ovenschaal niet de receptvideo volgen en de kipkluifjes op een bakplaat met aluminiumfolie leggen.

Het originele recept met de bijbehorende video vind je hier op de 24kitchen website.

Dit bericht werd geplaatst in Hoofdgerechten, Recepten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Krieltjes Bonne Femme

  1. Bettina zegt:

    Ook lekker (lijkt me ☺) net als die citroenkip wil ik deze zeker een keer proberen…denk over twee weken als we weer allemaal thuis zijn ☺ Fijne avond!

  2. Bettina zegt:

    Lang geleden joh dat je iets postte, maak je nog wel eens iets van de makkelijke maaltijd? Ik probeer eindelijk van het weekend die citroenkip (ffkes opzoeken zometeen bij de site hihi), fijne dag en liefs!

Plaats een reactie