Gehakttaart met abrikozen

Sinds mijn “broertje” blogt, volg ik hem dagelijks. Leuk om te zien hoe creatief hij bezig is met eten (en wat zal Marionne blij zijn met zo’n vriendje!). Leuk ook om op deze manier nieuwe ideeën op te doen. Er zijn namelijk van die tijden dat alle inspiratie qua koken bij mij ontbreekt. En dan vragen de kids ook nog al ’s morgens vroeg: “Mam wat eten we vandaag?” Help!!
Gelukkig beschik ik over een tic: kookboeken verzamelen. Niet alleen leuk om door te bladeren en de vaak prachtige foto’s te bekijken, maar ook om nieuwe inspiratie op te doen. Zo ook aan het begin van deze week…. En zo kwam ik in een al wat ouder kookboek een recept tegen dat ik al lang niet meer gemaakt had: gehakttaart met abrikozen. Jaren geleden heel favoriet in mijn gezinnetje. Makkelijk te maken, ziet er best feestelijk uit, dus ook leuk en lekker als je gasten krijgt.
Volgens mijn zoon was het echt een ouderwets recept, zoals de taart eruit zag, hij vond het niet modern (ouderwets heet tegenwoordig toch gewoon retro? Dus hip! 🙂 )

Ingrediënten:
5 blaadjes (roomboter) bladerdeeg
300 g. rundergehakt
2 e.l. bakmargarine
1 kleine gesnipperde ui
dunne prei in ringetjes
1 teen knoflook uit de pers
2 blikken abrikozen
50 g. rozijnen
1 1/2 e.l. shoarmakruiden
2 à 3 eieren
muntblaadjes
zout

Bereiding:
Een lage taart- of quicheschaal invetten en met bladerdeeg bekleden. De bodem met een vork inprikken. Vulling maken door het gehakt rul te bakken in de margarine, ui, prei en knoflook meefruiten. Dan shoarmakruiden toevoegen, samen met de rozijnen en 5 in blokjes gesneden abrikozen. Drie muntblaadjes fijnknippen en toevoegen. De pan van het vuur halen, eieren loskloppen en goed erdoor roeren en het geheel op smaak brengen met wat zout. Het mengsel in de vorm scheppen en bij 225° C. 30 minuten bakken. Dan bovenop de resterende uitgelekte abrikozen leggen en de taart nog 5 minuten in de oven schuiven. Garneren met muntblaadjes en er een lekkere frisse salade bij serveren.

– Ik maak(te) deze taart ook regelmatig met perziken, ook dit smaakt erg lekker!
– Als je op de bodem wat blaadjes gelatine legt, neemt dit het meeste vocht op en wordt de bodem niet al te klef. Je proeft er niets van…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Gehakttaart met abrikozen

  1. Bettina zegt:

    Leuk zus en taarten maken, ik vind het knap!, Maar eh ben jij Astrid? Groetjes Bettina 😉

Plaats een reactie